UNAPREDIMO BOLONJU - 7 razloga zašto je Bolonja dobra - razlog prvi
Autor dusanissimus | 8 Apr, 2009Počevši od danas
ću napisati 7 tekstova u kojima ću mojim prijateljima, kolegama, poznanicima i
drugim zainteresovanim ljudima reći zašto sam se u ovim poodmaklim studentskim
danim priključio mojim znatno mlađim kolegama da podržim Bolnjski proces i njih
na izborima za Studentski parlament na Pravnom fakultetu u Beogradu.
Inače, da, trebam da kažem i da glasate za mene! Lista broj 2. "Unapredimo
Bolonju!"
razlog br.7.
BOLONJA JE DOBRA
Krajnje prosto. Bolonjski proces kad se sve svede na papir svi plusevi i minusi
donose dovoljno benefita.
Ajde sada konkretno.
STAV PRVI
ESPB Bodovi (ECTS - European Credit Transfer System) - kroz proces akreditacije
visokoškolskih ustanova od strane državnih organa predmet na jednom fakultetu
ima, u zavisnosti od obima gradiva i složenosti materije određeni broj bodova
koji može da vredi. Redovno pohađanje vežbi i predavanja i visoka ocena znači
maksimalan broj bodova.
Uz ovo pitanje je usko vezano i pitanje dodatka diplomi (diploma supplement).
Dodatak diplomi zainteresovanom u vaš rad i uspeh u školovanju iz bilo kog
razloga daje detaljne informacije koje predmete se pohađali na koji način ste
ih položili i koja je standardizovana brojčana vrednost tog vašeg rada.
ZAŠTO je to uopšte bitno?
Ima nekoliko razloga.
Jedan je taj što kad diplomirate poslodavac ili davalac stipendije ili neko
treći, može dati značajnu prednost kandidatu koji ima više bodova jer je
pretpostavka da se on više trudio, bez obzira na iste ili slične ocene!
Drugi razlog je što onaj ko iz bilo kog razloga odluči da nastavi školovanje u
inostranstvu, na drugom fakultetu, istom ili srodnom, može na osnovu opisa toga
što je pohađao i broja bodova odrediti nastvak, i pozitivan ishod studija. u
okviru ovog pitanja se najviše naglašava vrednost diploma supplementa i ESPB
bodova u pojeftinjenju troškova prelaza sa jedne ustanove na drugu. U suprotnom
slučaju, u prošlosti su neke visokoškolske ustanove često tražile obrazovanje
komisija za procenu i upoređivanje sadržaja školskih programa, i to o nemalom
trošku kandidata! Bolonjski proces, bar onako kako je zamišljen predstavlja ne
kao izuzetak od pravila već kao mogućnost koju će koristiti velika većina
studenata.
Koliko god pojedinci smatraju da se "ne može baš sve objasniti
brojevima", ipak je ovo sistem koji daje više nego dovoljno prednosti u
odnosu na klasične obrazovne programe.
STAV DRUGI
Rasprostranjenost
Bolonjski proces je prosto toliko uzeo maha da zemlje poput Indije i Kine imaju
brojne studijske programe koji nego samo da jesu rađeni po Bolonjskim
kriterijumima, nego da bi bili kompatibilni univerziteti imali i bolonjske
kredencijale često uspostavljaju usku saradnju sa Evropskim fakultetima. Indija
i Kina i brojne druge zemlje razamatraju uvođenje Bolonjskog sistema u svoj
obrazovni sistem, ili pak modelovanje sopstvenog sistema zasnovanog na
bolonjskim primcipima, uz izvesne korekcije po pitanju nekih kriterijuma, što
naravno ne znači da će biti nekompatibilni, kao što nam praksa često govori,
oni mogu po kvalitetu i znalčajno da premaše svoj evropski uzor.
naravno, tu je i to da su SVE DRŽAVE ČLANICE EU, kao i sve države kandidati i
potencijalni kandidati uvele bolonjski sistem kao dominantni.
Često ljudi navode primer Oksforda i Kembridža koji nisu implementirali
Bolonjski sistem, što pak nikako ne znači da oni o tome imaju negativno
mišljenje, niti da su njihove diplome i predmeti potpuno nekompatibilni sa
bolonjskim sistemom, čak naprotiv.
http://www.admin.ox.ac.uk/epsc/bologna.shtml
STAV TREĆI
EVALUACIJA NASTAVNIH PROCESA.
Evaluacija nastavnih procesa, suprotno mi[ljenju najčešće objavljenom u javnosti , da je to prosto ocenjivanje nastavnika od strane studenata, predstavlja evaluaciju SVEGA! Od toga koji je obim gradiva, koji je znalčaj tog gradiva, kvaliteta udžbenika, uslova školovanja, uključujući, temperature u čitaonici, broj raspoloživih mesta u amfiteatru prema broju studenata i mnogih drugih faktora.
Nije bitno ad prosto student napiše ocenu nastavnika. Bitno je i da nastavnik u svojo glavi shvati da njegova životna egzistencija ne zavisi samo od toga koliko njegove kolege smatraju da je dobar nastavnik, ispitivač, asistent, saradnik, itd. , bitno je da on shvati da to prvenstveno zavisi od njegovog brojčano izraženog uspeha, koji se onda pak kombinuje sa subjektivnom i objektivnom ocenom njegovih studenata.
Nastaviću ovu seriju članaka, a ja kolege ljubazno molim da mi eventualna pitanja i sugestije dostave na email dusanissimus@gmail.com